Capego Bokslut - Registrera ny tillgång

Du kan registrera anläggningstillgången på olika sätt

  • Registrera manuellt, en anläggningstillgång i taget 
  • Registrera manuellt via Snabbinmatning
  • Importera från Excel via Snabbinmatning (läs i separat manual)

I nedanstående beskrivning visar vi hur du registrerar en anläggningstillgång i taget.

Klicka på Registrera ny tillgång. Du kommer in på ett så kallat datablad där du lägger in uppgifter om tillgången. Varje anläggningstillgång har ett eget datablad. Den information som måste anges för att de planenliga avskrivningarna ska beräknas är Anskaffningsvärde, Nyttjandeperiod eller Avskrivningsprocent samt Anskaffningsdatum. Du bör även alltid ange en Beskrivning. För att överföringen till bilagorna ska bli korrekt måste du ange kontonummer vid Tillgångskonto. 

Kontrollera att Utgående balans på varje anläggningstillgång stämmer med din bokföring eller eventuellt tidigare anläggningsregister. Det är viktigt att ingående ackumulerade avskrivningar stämmer med bokföringen. Vid behov kan du justera avskrivningsbeloppen i rutorna till höger under Avskrivningar.

Anskaffning

Det går att spara bilder på anläggningstillgångarna. Det gör du direkt på varje datablad. Längst ner till höger finns knapp ”Bifoga bilder”.

Bifoga

Du får upp en dialog i vilken du lägger till bilden. Du kan välja att koppla bilden som en länk eller spara bilden i bokslutsfilen. 

Med knappen på databladet ”Bifoga handlingar” kommer du in i en översikt över de bilder som är knutna till aktuell tillgång. I denna dialog kan du byta bild eller ta bort bilden, välja om du vill knyta bilden till bokslutsfilen eller om du vill spara bilden mm. 

När du registrerat alla uppgifter för inköpet kan du skapa en verifikation (om det inte redan är gjort i redovisningen) genom att klicka på menyknappen till vänster och välja Skapa verifikation. 

Efter att alla inventarier är inlagda bör du ta ut rapporten Kontosammanställning som du hittar under knappen Skriv ut. Rapporten är en sammanställning över alla inlagda inventarier i anläggningsregistret som ska stämmas av mot bokföringen. (IB ackumulerade avskrivningar måste stämma med bokföringen. Justera manuellt på databladet om det finns differenser. Programmet kan räkna annorlunda jämfört med vad som har bokförts tidigare år.)