Capego Bokslut - Vanliga frågor

Äldre år saknas i flerårsöversikten i förvaltningsberättelsen, hur gör jag för att få med dem?

Svar: Om det är första året i Capego, men företaget har funnits sedan tidigare, behöver du komplettera med de tidigare räkenskapsåren för att årtalen ska anges i rubrikerna i tabellen. I manualen Förvaltningsberättelse i Capego beskriver vi hur du går till väga.

Flerårsöversikt i Förvaltningsberättelsen i capego

 

Kan man lämna in årsredovisningen digital till Bolagsverket?

Svar: Ja, för aktiebolag som tillämpar K2 och K3 regelverken kan du lämna in årsredovisningen digitalt. Läs mer i manualen Digital inlämning av årsredovisningen.

 

Jag gör både periodbokslut och årsbokslut för december som är den sista perioden i mitt räkenskapsår, hur hanterar jag det på bästa sätt?

Svar: I Capego finns möjligheten att arbeta med både periodbokslut och årsbokslut för årets avslutande månad. Om du först vill göra ett månadsbokslut för december och sedan ett årsbokslut är en smaksak och utifrån behov. Har man inte behov av ett separat månadsbokslut, så är rekommendationen att du går direkt på årsbokslutet. Det blir minst arbete då. Ser egentligen inga nackdelar.

Om du däremot först gör ett månadsbokslut för december och sen ett årsbokslut, så rullas mycket information till årsbokslutet om du utgår från december månads bokslut. Dock så är det viss information som inte rullas med inne i vissa bilagor. Detta kan man då behöva skriva in igen. Av den anledningen så är det ett visst dubbelarbete att först göra ett månadsbokslut och sedan ett årsbokslut.
Att så mycket information som möjligt ska rullas mellan årets sista månad och årsbokslutet, är något vi arbetar succesivt för att förbättra. I vår manual Periodbokslut kan du läsa mer.

 

Resultat före skatt på bilaga 2510 stämmer inte, vad gör jag för fel?

Svar: Om resultat för skatt på bilaga 2510 förändras på ett felaktigt sätt när du bokför årets skatt så är det troligen SRU-koderna som inte är uppdaterade. Gå till kugghjulssidan (ärendeinställningar) klicka på Hantera SRU-koder och välj Uppdatera SRU-koder. I manualen Ärendeinställningar kan du läsa mer om uppdatera SRU-koder. Vår manual för bilaga 2510 finns det tips om hur du stämmer av bilagan.

 

Jag har ett bankkonto som har negativt IB, hur gör jag för att få IB-saldot som en skuld?

Svar: Du kan dela ett konto. Du gör det lättast genom att klicka på menyknappen (de tre strecken) till vänster om kontot och välja Dela konto. I vår manual Dela rad eller konto beskriver vi arbetsgången.

 

Varför får jag okända transaktioner?

Svar: Okända transaktioner är förändringar som programmet känner av utifrån sie-filen, men som den inte hittar några motsvarande transaktioner för. Det kan uppstå om man läser in sie1-filer, ändrar saldon manuellt eller om det är fel på sie-filen.

De kan också uppstå om de bokslutsjusteringar som upprättades i förra årets bokslut inte har lagts in i redovisningen, då stämmer inte de ingående balanserna som finns i SIE-filen (från redovisningen) med de som finns i bokslutsprogrammet. Är fallet så och UB importeras via SIE-importen läggs okända transaktioner upp i huvudboken. Programmet kontrollerar att IB + verifikationer stämmer med UB i SIE-filen. Gör de inte det läggs differensen upp som en okänd transaktion på kontot. Då kan du välja att inte importera UB. Det betyder att IB + verifikationer = UB, dvs UB räkna fram. Då kan det dock bli en differens mot redovisningsprogrammet, så lägg hellre in föregående års bokslutsverifikationer i redovisningsprogrammet och ta ut en ny SIE-fil därifrån.

 

Det har blivit fel startdatum på mitt nybildade bolag, hur gör jag för att ändra det?

Svar: Om du vill ändra datumet när räkenskapsåret redan är skapat klickar du på datum ikonen på klientkortet. Du kan ändra startdatum för första räkenskapsåret till registreringsdatum enligt Bolagsverkets uppgifter. Slutdatum kan du bara ändra om du inte har lagt upp något nyare räkenskapsår. Slutdatum går bara att ändra till sista dagen i en månad, ett räkenskapsår får vara max 18 månader. Om ett bolag är likviderat får du markera bolaget som likviderat under kugghjulet på klientkortet. I vår manual Klientkortet beskriver vi mer utförligt hur du går tillväga under rubriken Hantera räkenskapsår.

 

Jag har fått ett Ej bokfört resultat på 0 kr i min årsredovisning, men jag har bokfört mitt resultat. Hur får jag bort den raden?

Svar: Ett Ej bokfört resultat beror oftast på att det finns någon differens någonstans. Börja med att kontrollera din balansrapport. Den hittar du under menyknappen under fliken Bokslut. Välj Rapporter och Balansrapport.

Om du tittar på raden Summa tillgångar och Summa eget kapital och skulder så ska de sluta de på samma ören. Om de inte gör det måste du rätta till det, troligen måste du redigera både ett resultat- och balanskonto. Det gör du i bokslutsvyn genom att högerklicka på kontot det gäller och välja Ändra konto.

Via Rapporter hittar du även rapporten Saldobalans där du kan kontrollera om kontrollsummorna är 0,00 i alla kolumner på sista sidan i rapporten. Har du en differens beror det troligen på att det är fel på SIE-filen eller i bokföringsprogrammet. Det är alltid bäst att gå tillbaks till bokföringsprogrammet och justera där men har du inte möjlighet att göra det så kan du rätta till det genom Ändra konto-funktionen.

 

Kan jag infoga en bild i årsredovisningen?

Svar: Ja, på uppgiftsidan, på t ex förvaltningsberättelsen, finns en knapp för Infoga bild. Bilderna ska vara i filformatet *.jpg eller *.bmp.

Så här redigerar du i förvaltningsberättelsen

 

Varför formateras årtalen olika på olika noter?

Svar: Hur datumet formateras beror på om det är en resultat- eller balansnot. Informationen i resultatnoter avser hela räkenskapsåret medan informationen i balanoterna visar hur det ser ut på balansdagen.

Om ditt räkenskapsår är kalenderår kan du ställa in hur datumet ska visas för resultatnoter, som t ex 202x eller 202x-01-01 - 202x-12-31. Du ställer in detta under Inställningar för årshandlingar och fliken Format.