Capego - Skapa ny klient manuellt

Denna manual visar hur du lägger till en klient manuellt i Uppdragshanteraren/Klientlistan när du inte kan importera en klient från Bokslut.

Skapa en ny klient

Klicka på knappen Ny klient längst upp till vänster i klientvyn.

Välj bolagsform. Kontrollera så att du väljer rätt bolagsform, det går inte att ändra när du har skapat klienten.

En dialog öppnas där du behöver fylla i alla rödmarkerade fält. Vissa fält kan bli rödmarkerade om uppgifterna fylls i på ett felaktigt sätt. Ange också rätt räkenskapsår och rätt ansvarig. Jobbar du med Capego Skatt behöver du även fylla i Enhet för att funktionerna Anstånd och Inlämning till Skatteverket ska fungera. När du lägger upp en klient som är Privatperson och du har funktionen Anstånd påslagen är fältet Enhet obligatoriskt. Klicka till sist på Spara.

När du sparar öppnas automatiskt din nya klientens klientkort upp på en egen flik till höger om klientlistan. Du kan ha flera klienter öppna samtidigt. Läs mer om vad du kan göra på klientkortet här.


 
Om inte klientlistan har uppdaterats med den nya klienten så kan du klicka på uppdatera-knappen Knappen hittar du uppe till vänster i klientlistan.