finsit - Användarrensning
Under hösten 2019 släppte finsit en uppdatering som innebar att alla användare som loggar in i finsit behövde migrera sitt användarkonto. Användaren angav sina tidigare inloggningsuppgifter för att sedan skapa upp ett nytt Wolters Kluwer konto. Vår nya inloggningshanterare stödjer bland annat inloggning via BankID och möter de höga säkerhetskraven.
Den 1 september 2020 kommer alla användare som blev tillagda innan 2019-09-18 och som därefter inte gjort någonting med sina användarkonton att tas bort. Det påverkar alla användare som inte har migrerat sina användarkonton. Framförallt kommer detta att innebära en användarrensning av dubbletter, avslutade kunder och uppsagda konsulter. Vi beräknar att alla som ska kunna logga in i finsit har konverterat sina användarkonton under perioden 2019-09-18 till 2020-09-01.
Vanliga frågor
1. Vilka av mina upplagda användare kommer bli påverkade den 1 september?
Endast de som var tillagda i finsit innan 2019-09-18 och som därefter inte har migrerat sitt konto. Det vill säga:
- Användare som har migrerat till inloggning via Wolters Kluwer, påverkas ej.
- Alla som idag kan logga in, påverkas ej.
- Alla som blivit inbjudna efter 2019-09-18, men som ännu inte har gjort någonting med inbjudan, påverkas ej.
2. Varför tar ni bort de gamla användarna?
- Säkerhetsaspekt - inaktiva användare och gammal inloggningsmetod utgör en risk
- Vi kan äntligen ta bort migrerarutan och all information om migreringen på inloggningssidan
- Registervård, användare som ej har konverterat på ett år ska troligen inte ha tillgång till finsit.
3. Vad händer om användare tas bort som ska ha fortsatt tillgång till finsit?
- Konsulten/Byråadministratören kan enkelt bjuda in användaren på nytt. Läs mer i våra manualer om att bjuda in kundanvändare och skapa användarkonto.