Capego Finsit - Bjud in ny användare

Ny användare till ett företag läggs upp i Företagsinställningarna eller i menyvalet Företagsanvändare respektive Konsulter. Notera att enbart du med behörighet som byråadministratör kan lägga upp konsulter.

När du klickar Bjud in från Företagsinställningarna får du två val, Koppla och Bjud in. Att "koppla" innebär att användaren redan finns upplagd i din Capego Finsitdatabas och att du enbart vill koppla ytterligare ett företag till en befintlig användare. Du söker i så fall upp användaren i listan som visas och anger behörighet.

Om användaren däremot är ny, väljer du "Bjud in" och följer nedanstående steg.

Företagsanvändare

1.    Välj vilket företag användaren ska kopplas till. (Om inte automatiskt ifyllt)

2.    Välj vilken roll användaren ska ha. 

  • Normal:  Innebär att kunden kan logga in på bolaget och klicka sig ner i all information ända ner till transaktionsnivå. 
  • Normal+: Denna roll ger företagsanvändare möjlighet att även importera räkenskapsår.
  • Administratör: Utöver funktionaliteten som en "normalanvändare" har så kan en administratör lägga upp nya användare på bolaget. En administratör kan också arbeta med budget, prognoser, skapa periodrapporter, bygga skräddarsydda rapporter och redigera befintliga rapporter. En administratör kan även begränsa vad en "normal" och "begränsad" användare kan se och göra i Dokumentarkivet (skriv- och läsrättigheter).
  • Begränsad:  Kan inte klicka sig ner till transaktionsnivå i grafer eller balans- och resultaträkning. Denna användarroll har inte heller tillgång till Sök-sidan i presentationsdelen.
  • Dokumentarkivsanvändare: Får endast tillgång till Dokument

3.    Skriv in för- och efternamn.

4.    Skriv in e-postadress.

5.    Bjud in användare.

Användaren får nu ett mejl som talar om att du har bjudit in att använda tjänsten med instruktioner om hur de ska aktivera sitt användarkonto.

Byråanvändare

1.    Välj vilken roll byråanvändaren ska ha. En byråanvändare kan vara Konsult eller Byråadministratör.
2.    Skriv för- och efternamn.
3.    Skriv e-postadress.
4.    Skicka inbjudan.

Användaren får nu ett mejl som talar om att du har bjudit in den till att använda tjänsten med instruktioner för att aktivera sitt användarkonto.

Hur vet jag om användaren eller konsulten har accepterat inbjudan och skapat ett användarkonto?

Du kan se om användaren har accepterat din inbjudan och skapat ett användarkonto i Capego Finsit genom att kontrollera om knappen "Skicka inbjudan igen" finns på användarkortet. Så länge möjligheten och knappen "Skicka inbjudan igen" finns kvar, så har användaren inte skapat sig ett konto. Genom denna funktion kan du således också skicka en ny inbjudan om inbjudningsmailet försvunnit.