finsit - Viktig information för dig som använder funktionen Periodavisering
Under hösten 2019 släppte finsit en uppdatering som innebar att alla användare som loggar in i finsit behövde migrera sitt användarkonto. Användaren angav sina tidigare inloggningsuppgifter, för att sedan skapa upp ett nytt säkrare användarkonto i Wolters Kluwer. Vår nya inloggningshanterare stödjer bland annat inloggning via BankID och möter de höga säkerhetskraven.
Den 1 september 2020 kommer alla användare som blev tillagda innan 2019-09-18 och som därefter inte gjort någonting med sina användarkonton att tas bort. Det påverkar alla användare som inte har migrerat sina användarkonton. Framförallt kommer detta att innebära en användarrensning av dubbletter, avslutade kunder och uppsagda konsulter. Vi beräknar att alla som ska kunna logga in i finsit har konverterat sina användarkonton under perioden 2019-09-18 till 2020-09-01.
Viktigt för dig som använder Periodaviseringen
Alla kundanvändare som endast tar emot den månatliga rapporteringen via vårt gamla rapporteringsverktyg ”Periodavisering”, har inte nödvändigtvis gjort en migrering av sitt användarkonto. De har kunnat fortsätta ta emot rapporter i mejlformat utan att konvertera sina användarkonton.
Du har mest troligt ett flertal upplagda kundanvändare som ska ha tillgång till finsit, men som ännu inte har migrerat sina konton till den nya inloggningshanteraren eftersom de aldrig behövt logga in i tjänsten. Det innebär att du som använder Periodaviseringen påverkas mest av denna användarrensning. Se till att snarast ta bort dessa användare och bjud in dem på nytt. På så vis blir de därför inte påverkade av användarrensningen.
På denna manualsida finns det tydligt beskrivet hur du bjuder in dina kundanvändare och här finns en manual i både film- och textformat hur dina kunder skapar upp sitt nya användarkonto.
Ta även tillfället i akt att gå över till vårt nya, säkrare, smidigare och snyggare rapporteringsverktyg, Periodrapporten. Läs mer om fördelarna med Periodrapporten och anmäl dig till kostnadsfria utbildningar.
Vanliga frågor och svar:
1. Vilka av mina upplagda användare kommer bli påverkade den 1 september?
Endast de som var tillagda i finsit innan 2019-09-18 och därefter inte har migrerat sitt konto. Det vill säga:
- Användare som har migrerat till nytt Wolters Kluwerkonto, påverkas ej.
- Alla som idag kan logga in, påverkas ej.
- Alla som blivit inbjudna efter 2019-09-18, men som ännu inte har gjort någonting med inbjudan, påverkas ej.
2. Mina kunder klarar inte av att skapa konto/logga in.
- Kontot behöver skapas en enda gång, därefter är det klart.
- Vi har en steg för steg guide och en film för att skapa konto, de allra flesta kan följa den. Se här.
- Hänvisa till vår support som gärna personligen guidar användare ifall extra hjälp behövs.
3. Mina kunder gillar att få rapporteringen direkt i ett mejl.
- Läs mer om fördelarna med Periodrapporten i förhållande till Periodaviseringen här.
- Finsit lägger ingen utvecklingstid och kommer inte vidareutveckla Periodaviseringsfunktionen.
4. Varför tar ni bort de gamla användarna?
- Säkerhetsaspekt - inaktiva användare och gammal inloggningsmetod utgör en risk
- Vi kan äntligen ta bort migrerarutan och all information om migreringen på inloggningssidan
- Registervård, användare som ej har konverterat på ett år ska troligen inte ha tillgång till finsit.
5. Vad händer om användare tas bort som ska ha fortsatt tillgång till finsit?
- Konsulten/Byråadministratören kan enkelt lägga upp användaren på nytt. Läs mer i våra manualer om att bjuda in kundanvändare och skapa användarkonto.