Skatt - Slå samman klientdatabaser

Om två redovisningsbyråer slås samman eller om medarbetare råkat ha olika sökvägar till klientdatabasen på det egna kontoret så kan man slå samman dessa klientdatabaser.

Börja med att göra säkerhetskopior av databaserna. Ifall något fel skulle inträffa så ni kan återställa databaserna.

Gå sen in i skatteprogrammet hos den ni ska hämta databasen från. Gå in på menyn Verktyg – Klientdatabas - Överföring och välj där Kopiera databas.

1

Det kommer då att skapas en fil som heter DBCOPY.1 som ni får spara på lämpligt ställe.
Gå sedan till skatteprogrammet hos den där ni ska läsa in databasen. Gå in på menyn Verktyg – Klientdatabas - Överföring och välj där Läs in databas.

1

Markera den mapp/plats där ni sparat DBCOPY.1-filen och tryck OK.

1

Filen kommer nu att läsas in i den befintliga klientdatabasen. All information kommer med över, så som handläggare, status osv… 
Har ni fler klientdatabaser som ska läsas in gör ni bara på samma sätt med dem.

Tänk på att om samma klient ligger med i båda databaserna så kommer den som ligger i databasen där ni läser in bli den som blir kvar med de uppdateringar som är gjorda.

OBS! Glöm inte att se till att alla användare har samma sökväg mot rätt Klientdatabas sen!

1

1