Capego KYC - Kundkännedom till företagskund

Din nya kund får ett e-postmeddelande från avsändaren support@kyc.capego.net med en länk när du klickat på Lägg till kund. Kunden/behörig företrädare klickar antingen på länken eller väljer att kopiera/klistra in länken i en webbläsare för att starta processen.

Din nya kund klickar nu på Svenskt BankID för identifiering. Identifieringen i Bank-ID appen görs mot Digital Signing Service som är vår samarbetspartner för Capego KYC.

Klienten/företrädaren får ta del av insamlad information gällande företaget i 6 steg, för att företrädaren skall kunna intyga att det är korrekt. 

Det finns även möjlighet för kunden att ladda upp till exempel kopia av identifikationshandlingar i denna process om det är någon mer än kontaktpersonen som ska identifieras.

Om informationen inte stämmer (till exempel företagsregistret inte är uppdaterat) så kan företrädaren “rapportera en avvikelse” i hörnet högst upp till höger. 

 

De 6 stegen är;

  1. Ladda upp identifikationshandlingar (frivilligt)
  2. Funktionärer; Styrelse och Behörig företrädare m fl (2 sidor)
  3. Ägarskap; Aktieägare och Verklig huvudman (2 sidor)
  4. Firmateckning
  5. Frågor; bland annat Politiskt utsatt person (obligatoriska)
  6. Sänd in Kundkännedomsrapport

I det 5e steget måste kunden svara på de obligatoriska frågorna för att kunna fortsätta. Din byrå kan själv redigera frågorna under Inställningar (du behöver ha Admin-rättigheter för att kunna redigera)

 

På den sista sidan skickas Kundkännedomsrapporten in av kunden och därmed bekräftar kunden/företrädaren att uppgifterna är riktiga. Både du som ansvarig konsult och kunden får en kopia av Kundkännedomsrapporten i ett mail.

 

Statusen i Capego KYC uppdateras nu till Besvarad. 

I Kundkännedom till privatperson beskriver vi hur den processen ser ut.

I Kundinformation översikt beskriver vi hur du jobbar vidare med kundkännedomsprocessen.