Capego KYC - Ny kund

För att skapa en ny kund trycker du på ”+ Ny kund” uppe i högra hörnet på startsidan.

Nedanstående vy öppnar då upp sig med två flikar en för Företag och en för Person. För Företag väljer Nationalitet på din nya kund om det inte är en Svensk kund, fyller i organisationsnummer, namn på behörig företrädare och e-postadress till den samme samt väljer ansvarig konsult i rullisten. För Person fyller du i alla fälten samt väljer ansvarig konsult i rullisten. Behörig företrädare är alltid den person som du tecknar ditt uppdragsbrev med. 

 

Om “Skapa Kundkännedom” är påslagen kommer systemet automatiskt att skicka ett e-postmeddelande till klienten när du klickar på Lägg till kund. Vill du kontrollera informationen innan den skickas till klienten bockar du ur funktionen (gäller bara för företag). För Privatperson skickas alltid ett mail till kunden.

När du klickar ur funktionen Skapa kundkännedom blir det istället en Företagscheck och vyn ser ut som på bilden nedan.

 

Du får oavsett om du väljer att göra Kundkännedom företagskund eller Företagscheck fram all information om företaget. Gör du en Företagscheck så kan du i nästa vy klicka på "Ny riskbedömning - kundkännedom".

Du kan läsa mer om hur du hanterar privatpersoner i manualen Kundkännedom privatperson

Här kan du läsa om vilken information som hämtas.