Capego Teamwork Plus - Hantering användarrättigheter

Vill du begränsa behörigheter för handläggare finns det möjlighet att använda dig av behörighetsgrupper. Det finns redan två färdiga. Nedan följer en arbetsgång på hur du skapar helt nya behörighetsgrupper. 

Handläggare som blir kopplade till den behörighetsgruppen har då endast behörighet till det som den behörighetsgruppen har rätt till. 

OBS! OBS! Mycket viktigt att tänka på är att om du har aktiverat behörighetsstyrning måste alla handläggare bli kopplad till en behörighetsgrupp. Annars kommer handläggare inte åt något. Läs mer om det längst ned i denna manual. 

Skapa behörighetsgrupp

Du bockar för Aktivera behörighetsstyrning. Klicka på Spara nere till höger. 

Klicka på fliken Behörigheter Handläggare. Klicka på knappen Ny. Rekommenderat är att skapa en grupp för er som skall arbeta som systemadministratörer. I Gruppnamn skriver du exempelvis Administratörer. 

Ni skall ha full åtkomst på alla delar. 

1

 

 

I Hantering användarrättigheter finns två delar du ska administrera.

Den ena delen heter "Tillgång till övriga delar".

Det är här du hanterar rättigheter till det som i systemet inte hör till just klientkortet. Här väljer du full åtkomst på alla delar.

1

 

Den andra delen heter "Tillgång till klienter och kontakter".

Här kan man ställa in olika behörigheter beroende på vilken typ av klienter det gäller. Antingen Alla klienter, Klientteamsmedlem, eller Mina områdens klienter. Förklaring av de dessa inställningar kommer längre ned i manualen. 

Här ska ni som är administratörer ha inställningen att ni ska ha Full åtkomst på alla delar för Alla klienter. 

1

1

Behörighet för "Alla klienter" betyder att de behörigheter du sätter gäller för Alla klienter. 

Behörighet för "Klientteamsmedlem" betyder att de behörigheter du sätter gäller för de klienter där handläggaren ingår i klientteamet för.

Behörighet för "Mina områdens klienter" betyder att de behörigheter du sätter gäller för de klienter som är kopplade till de områden handläggaren är kopplad till. Läs mer om Områden i separat manual.

Vill du skapa en behörighetsgrupp för övriga handläggare, det vill säga de som inte ska arbeta som systemadministratörer, får du i Hantering användarrättigheter, Behörighet handläggare, klicka på "Ny" och ge den behörighetsgruppen ett lämpligt namn. Exempelvis "Mina klienter".

I delen "Tillgång till övriga delar" ställa du in behörighet på de olika delarna som denna typ av handläggare ska ha. Du kan välja "Ingen åtkomst", "Begränsad", "Medium", eller "Full åtkomst". 

I delen "Tillgång till klienter och kontakter" väljer du på "Behörighet för" antingen "Klientteamsmedlem" eller "Mina områdens klienter". Behörighet för "Klientteamsmedlem" betyder att de behörigheter du sätter gäller för de klienter där handläggaren ingår i klientteamet för. Du kan välja "Ingen åtkomst", "Begränsad", "Medium", eller "Full åtkomst" i de olika delarna. Väljer du "Mina områdens klienter"  måste du ha skapat områden. 

1

 

OBS! OBS! Mycket viktigt att tänka på är att om du har aktiverat behörighetsstyrning måste alla handläggare bli kopplad till en behörighetsgrupp.

När behörighetsgrupperna är skapade måste du alltså koppla handläggarna till respektive behörighetsgrupp. Annars kommer handläggaren inte åt något.

Klicka in på handläggarkortet, fliken Konto. I Gruppmedlemskap klickar du på behörighetsgruppen. Bocka för i kryssrutan Medlemskap, klicka på Uppdatera, sedan Spara. 

1