Byrå Tid - Kom igång med Byrå Tid

Kom igång med Byrå Tid!

  1. Starta Byrå/Byrå Tid.
     
  2. Välj Administration längst ner till vänster därefter Handläggare i arbetsgången till vänster.
     
  3. Dubbelklicka på en handläggare.

    1
     
  4. Välj fliken Normtid, klicka på knappen Lägg till från mall i verktygsraden. Välj vilken arbetstid som är din normala t.ex. 40 tim/vecka. Ctrl+S eller spara på sparaknappen i verktygsraden. Normal arbetstid behövs för att kunna utföra en planering.

    1
     
  5. Välj sedan fliken Fakturering. Klicka på knappen Lägg till i verktygsraden.

    1
     
  6. Ange Månadslön och framförallt Priser. Priserna behövs för att registrera tider på en handläggare. Spara och stäng.

    1
     
  7. Stäng ner Byrå, Byrå Tid stängs ner med automatik, du måste starta om för att inställningarna ska börja gälla.

Läs mer om administration av handläggare och normtider i manualen Byrå Tid-Handläggare

Tidredovisning - Registrera tid

  1. Välj Ctrl+T.

      +   



    Snabb sökfunktion



    Det finns flera varianter att registrera tiden på, se nedan.
    • Från Byrå, högerklicka på ett moment och välj Gör tidsregistrering.


       
    • Via förenklad statuslista, högerklicka på momentet och välj Gör tidregistrering.


       
    • I Byrå Tid, markera en tid i Tidregistrering kalender, högerklicka och välj Skapa ny Tidregistrering.


       
  2. Tidregistreringsdialogen
    • Välj aktuell klient och moment du ska göra tidsregistrering för.


       
    • Spara och slutför – tidsregistreringen får status Slutförd


       
    • Spara och ny/Spara och stäng - tidsregistreringen får status Utkast

Planering

  1. Välj Planering längst ner till vänster. Och Planering i arbetsgången.
     
  2. Välj de handläggare du vill planera för till höger i Filter Planering. Du kan även på flikarna Klienter och Ansvarig planera utifrån dessa kriterier.
     
  3. Ange start och slutdatum som planering ska göras för. Förslagsvis anger du Månad under period.
     
  4. Klicka på knappen Visa.  


     
  5. Planering görs i första kolumnen ”Timmar” till vänster.
     
  6. Uppföljning av planerad tid ser du under kolumnerna i mitten av planeringen, via Pop out.
     
  7.  Kom ihåg att spara planeringen, Spara.


Fakturering

Välj Fakturering längst ner till vänster därefter Klienter pågående i arbetsgången.

  1. Ange de Start och slutdatum du vill se till höger under Filter Klienter pågående.
     
  2. Klicka på knappen Visa.
     
  3. Högerklicka i listan och välj Sparade listor och välj listan Klienter pågående – utgående mer än 0 kr så får du fram alla kunder som har ett pågående arbete större än 0 kr.
     
  4. Högerklicka på den kund du vill fakturera.
     
  5. Skapa ny, Faktura.
     
  6. Ange Alla pågående tidsregistreringar eller ange Tidsperiod.
     
  7. De olika flikarna visar underlagen för fakturan. Underlagen går att justera.
     
  8. Fliken Granska visar ett utkast av fakturan.
     
  9. Sista fliken Tidsregistreringslista visar en detaljerad lista över registrerade tider. Kan bifogas till kunden vid önskemål.
     
  10. Faktura och Tidsregistreringslistans layout kan justeras vid behov.

 

Uppföljning

  1. Samtliga kolumner i de olika listorna tex Klienter pågående kan flyttas i en egen ordning.
     
  2. Kolumner kan även flyttas som kolumnrubrik för att gruppera efter kolumner.
     
  3. Längst ner till höger finns det även möjlighet att skapa Pivo-tabell.


     
  4. Samtliga listor går att återställa. Högerklicka och välj Lista Layout och välj Återställa.