Byrå Tid - Kom igång med Byrå Tid
Kom igång med Byrå Tid!
- Starta Byrå/Byrå Tid.
- Välj Administration längst ner till vänster därefter Handläggare i arbetsgången till vänster.
- Dubbelklicka på en handläggare.
- Välj fliken Normtid, klicka på knappen Lägg till från mall i verktygsraden. Välj vilken arbetstid som är din normala t.ex. 40 tim/vecka. Ctrl+S eller spara på sparaknappen i verktygsraden. Normal arbetstid behövs för att kunna utföra en planering.
- Välj sedan fliken Fakturering. Klicka på knappen Lägg till i verktygsraden.
- Ange Månadslön och framförallt Priser. Priserna behövs för att registrera tider på en handläggare. Spara och stäng.
- Stäng ner Byrå, Byrå Tid stängs ner med automatik, du måste starta om för att inställningarna ska börja gälla.
Läs mer om administration av handläggare och normtider i manualen Byrå Tid-Handläggare
Tidredovisning - Registrera tid
- Välj Ctrl+T.
+
Snabb sökfunktion
Det finns flera varianter att registrera tiden på, se nedan.- Från Byrå, högerklicka på ett moment och välj Gör tidsregistrering.
- Via förenklad statuslista, högerklicka på momentet och välj Gör tidregistrering.
- I Byrå Tid, markera en tid i Tidregistrering kalender, högerklicka och välj Skapa ny Tidregistrering.
- Från Byrå, högerklicka på ett moment och välj Gör tidsregistrering.
- Tidregistreringsdialogen
- Välj aktuell klient och moment du ska göra tidsregistrering för.
- Spara och slutför – tidsregistreringen får status Slutförd
- Spara och ny/Spara och stäng - tidsregistreringen får status Utkast
- Välj aktuell klient och moment du ska göra tidsregistrering för.
Planering
- Välj Planering längst ner till vänster. Och Planering i arbetsgången.
- Välj de handläggare du vill planera för till höger i Filter Planering. Du kan även på flikarna Klienter och Ansvarig planera utifrån dessa kriterier.
- Ange start och slutdatum som planering ska göras för. Förslagsvis anger du Månad under period.
- Klicka på knappen Visa.
- Planering görs i första kolumnen ”Timmar” till vänster.
- Uppföljning av planerad tid ser du under kolumnerna i mitten av planeringen, via Pop out.
- Kom ihåg att spara planeringen, Spara.
Fakturering
Välj Fakturering längst ner till vänster därefter Klienter pågående i arbetsgången.
- Ange de Start och slutdatum du vill se till höger under Filter Klienter pågående.
- Klicka på knappen Visa.
- Högerklicka i listan och välj Sparade listor och välj listan Klienter pågående – utgående mer än 0 kr så får du fram alla kunder som har ett pågående arbete större än 0 kr.
- Högerklicka på den kund du vill fakturera.
- Skapa ny, Faktura.
- Ange Alla pågående tidsregistreringar eller ange Tidsperiod.
- De olika flikarna visar underlagen för fakturan. Underlagen går att justera.
- Fliken Granska visar ett utkast av fakturan.
- Sista fliken Tidsregistreringslista visar en detaljerad lista över registrerade tider. Kan bifogas till kunden vid önskemål.
- Faktura och Tidsregistreringslistans layout kan justeras vid behov.
Uppföljning
- Samtliga kolumner i de olika listorna tex Klienter pågående kan flyttas i en egen ordning.
- Kolumner kan även flyttas som kolumnrubrik för att gruppera efter kolumner.
- Längst ner till höger finns det även möjlighet att skapa Pivo-tabell.
- Samtliga listor går att återställa. Högerklicka och välj Lista Layout och välj Återställa.