Byrå Tid - Standardtexter på fakturarad

Du kan skapa standardtexter som kan användas på fakturaraderna. En standardtext kan även skapas upp som mall vid sändning av fakturor via e-post, se längre ner.

Standardtext – Fakturarader

Skapa standardtext
I Byrå Tid, gå till Administration/Standardtexter.
 

  1. Klicka på Skapa ny uppe till vänster i sidhuvudet.

    1
     
  2. I dialogen som visas så namnges standardtexten i översta fältet.
     
  3. I första textrutan skrivs önskad standardtext in som kommer visas vid selektering på fakturaraden.
     
  4. Den andra textrutan lämnas tom (används vid e-post mall)
     
  5. I sista rutan väljs typen ”InvoiceLine”.




Skapa upp så många standardtexter som önskas.

Användning av standardtext
Vid fakturering kan sedan de skapade standardtexterna väljas manuellt på de rader som önskas.
Markera en fakturarad och välj en standardtext under ”Välj standardtext”. Se bild.



Standardtext – e-postmall

Ifall fakturor skickas från Byrå Tid och inte Fortnox kan det vara användbart att skapa en mall för utskicket. Det innebär att det vid utskick automatiskt lägger sig en standardtext i Outlooks ämnesrad samt textruta.
OBS! Endast 1 e-postmall ska skapas upp

Skapa e-postmall
I Byrå Tid, gå till Administration/Standardtexter.

  1. Klicka på Skapa ny uppe till vänster i sidhuvudet.

    1
     
  2. I dialogen som visas så namnges e-postmallen i översta fältet.
  3. I första textfältet skrivs önskad ämnesrad in som ska visas i Outlook vid utskick.
  4. I andra textfältet skrivs önskad text som ska visas i textrutan i Outlook vid utskick.
  5. Typen ska vara ”InvoiceEmail”

I textrutorna för e-postmallen är det möjligt att använda sig av fältuttryck som hämtar information om fakturan som skickas, in i det skickade mailet.
Fältuttryck skrivs inom klamrer, t.ex. {InvoiceDate} för fakturadatum.


Mall med fältuttryck.

Resultat av mall


 

Fältuttryck
Nedan listas de fältuttryck som är tillgängliga vid skapandet av e-postmallen.

Fälten Fakturadatum och Betalningsdatum kan formateras så här:
{InvoiceDate: d. MMMM, yyyy } eller {DueDate: d. MMMM, yyyy} blir t.ex. ”6. Februari, 2019”
{InvoiceDate: yyyy-MM-dd} eller {DueDate: dd-MM-yyyy } blir t.ex. ”2019-02-06”

Fältuttryck Förklaring

Förklaring (Bild)

{InvoiceNumber}

Fakturanummer

{InvoiceDate}

Fakturadatum

{DueDate}

Betalningsdatum

{Text}

Text som skrivs in i fältet "Kommentar" på fakturans Basinfo flik

{TypeName}

Typ av dokument, ”Faktura” eller ”Kreditfaktura”

 

{CustomerName}

Klientens namn

 

{CustomerCode}

Klientens klientnummer

 

{InternalContactFullName}

Vår referens (oftast klientansvarig)

{ExternalContactFullName}

Er referens (Fakturareferens väljs under roller i Byrå)

{CustomerRespName}

Klientansvarig

Byrå:

{EmailAdress}

E-post faktura

Byrå: