Byrå - Behörigheter information

I den här manualen ska vi gå igenom hur du ska göra för att ändra på behörigheten för olika användare av Byrå och för att kunna göra det måste du själv ha behörighet för det.
Med behörighet menas vad du som användare har rätt att göra i programmet.

Öppna sidan för att administrera behörigheter via knappen Meny - Byråadministration och klicka på fliken Behörigheter.

Varje användare i Byrå har en behörighet och som grund finns det tre behörighetsgrupper, Systemadministratör, Klientansvarig och Handläggare.

För varje behörighetsgrupp finns det inställningar för fyra olika delar i Byrå. En behörighet på Klientnivå, en på Handläggarnivå, en på Administrationsnivå och en för Byrå Tid.

För gruppen Systemadministratör så är alla behörighetspunkter PÅ vilket betyder att man kommer åt alla funktioner i programmet både på klient-, handläggare- administration- och Byrå Tid nivå. På den här gruppen kan man inte ändra inställningarna utan behörighetspunkterna är alltid på.

När det gäller gruppen Klientansvarig så har den gruppen från start ingen behörighet på handläggar- och administrationsnivå, utan bara behörigheter på klientnivå med det som har med sina egna klienter att göra. Egna klienter är där man står som ansvarig i Grunddata.

På gruppen Handläggare så är inget påslaget från början utan i den här gruppen kommer man bara åt de vanligaste sakerna i programmet som att starta ett befintligt moment och klarmarkera olika moment och kontrollpunkter.

När det gäller grupperna Klientansvarig och Handläggare så går det alltid att ändra på behörighetspunkterna. Om man vill att Klientansvariga t.ex. ska kunna ”Administrera räkenskapsår – Alla klienter” eller kunna ”Göra massuppdatering av klienter” så är det bara att slå på funktionen och spara. Då kommer alla handläggare som har behörigheten klientansvarig att komma åt dessa delar i programmet.

          

 

Skapa en ny behörighetsgrupp


Du kan skapa en ny behörighetsgrupp.
Glöm inte att du måste ha behörigheten ”Administrera behörigheter” för att kunna göra detta.

Öppna sidan för att administrera behörigheter via knappen Meny - Byråadministration.
Klicka sen på fliken Behörigheter.

Till vänster i programmet ser du alla behörighetsgrupperna.

Klicka på knappen Ny behörighetsgrupp för att skapa en ny grupp.



Namnge gruppen till det du vill att den ska heta.



Den gruppen hamnar också i listan till vänster efter att den har sparats och inga behörigheter kommer att vara påslagna från början.



Nu är det bara att välja vilka behörighetspunkter som ska ingå i den nya gruppen.

Exempel på grupper man kan vilja lägga upp kan vara klientansvariga som ska ha visst handläggar- eller administrationsansvar i Byrå.

-->Behörigheter på klientnivå