Byrå - Sparaknappen lyser inte upp
Det kan hända att när du gör ändringar inne på ett klientkort så lyser inte spara-knappen upp och detta kan bero på olika saker.
Det första du ska kolla efter är om någon ruta i klientkortet har en röd ruta runt sig.
Är det en röd ruta så är informationen i det fältet felaktigt och måste rättas innan man kan spara något på klienten.
Skulle det inte finnas en röd ruta någonstans så kan felet istället bero på att klienten är upplagd två gånger.
Om du innan du började med Byrå lagt samma organisationsnummer eller personnummer på t.ex. både ett Aktiebolag och en privatperson och sen gör en import till Byrå så låser detta bolaget/personen i Byrå så att man inte kan spara.
Sök på organisations-/personnumret i Byråsök som du hittar längst uppe i den svarta ramen.
Då kanske det dyker upp att organisationsnumret både finns på rollpersoner och klienter som inte är samma företag/person.
Klicka på den som inte ska ha detta organisationsnummer så att du kommer till det företaget/personen och ändra här på organisations-/personnumret. Glöm inte att spara.
När de nu inte längre har samma organisations-/personnummer så är de inte längre låsta, utan du kan arbeta med dem.
Går det inte att spara utan att den här rutan dyker upp så finns företaget/personen med det här organisations-/personnumret redan i systemet.
Lägg då till exempel ett X som organisations-/personnummer på rollpersonen och spara. Detta för att få bort låsningen.
Om företaget/personen som du ska ta bort är en rollperson kan du kolla vilka funktioner den har. Lägg in dessa roller på rätt rollperson innan du tar bort dem här och raderar rollpersonen.