Byrå - Inaktivera eller ta bort en klient

Omfattande funktionalitet har adderats vid borttagning av en klient från Byrå. ”Ta bort” proceduren tar nu hänsyn till klientens grunddata, tillhörande filer, rollpersonsförhållanden, klient/momentansvar, aktivitetsansvar osv.

Var uppmärksam på att Byrå och Byrå Tid inte tar höjd för legala skäl att medge radering av persondata. Såsom bokföringslagen, lagen om penningtvätt, Revisionslagen, Aktiebolagslagen, ISA, Skatteförfarande etc. Programmen räknar alltså inte ut när det är OK att radera, detta får ansvarig användare avgöra.

 

Vill du inaktivera eller ta bort en klient helt och hållet från Byrå så måste du först och främst ha behörighet för detta.

Inaktivera klient


Gå till klientlistan och leta upp klienten du vill inaktivera.

Klicka på kugghjulet som du hittar längst upp till höger.

Här väljer du att avaktivera klienten och sen spara.

Klienten kommer nu bara att finnas i listan Ej aktiva klienter som du kommer åt under listor på klientsidan. Du kan här aktivera klienten igen om du skulle vilja.


Ta bort klient som är inaktiverad
 

Gå till klientlistan och klicka på knappen listor, välj listan Ej aktiva klienter.


Leta upp den klient du vill ta bort.


 

Klicka på knappen Ta bort och sparat ändringen.

”Ta bort” funktionen kommer nu lista frågor om hur filer och andra beroenden ska hanteras.
En typisk ”ta bort” dialog kan se ut som följer:  

    

När du svarat ok i den dialogen så försvinner klienten.

Notera även här att ifall klienten existerar i Byrå Tid så anonymiseras samtliga grunddata om personen i Byrå Tid och eventuella faktura PDF:er raderas (ej från externa redovisningssystem ). Anonymisering i syfte att bevara beloppshistorik. OBS! Kommentarer på tidsregistreringar raderas/anonymiseras inte!

Avslutningsvis blir borttagningen bekräftad i en resultatdialog som beskriver vad som har gjorts.

Byrå Tid integration 

Ifall Byrå Tid används så skiljer sig förfarandet och utfallet något vid med borttagning av klienter.

Ta bort klient/anonymisera

För att ta bort en klient krävs att klienten är inaktiverad för tidsredovisning. För att i sin tur inaktivera en klient för tidsredovisning krävs att samtliga tider är utfakturerade.
Skulle så inte vara fallet visas en varningsruta vid försök till inaktivering.

När klienten är inaktiverad kan alltså borttagningen påbörjas. Klienten tas bort från Byrå enligt ovanstående avsnitt ”Ta bort klient” och är alltså inte längre synlig i Byrå.

Däremot kommer klienten i Byrå Tid istället att anonymiseras i syfte att bevara beloppshistorik.

Följande fält kommer att anonymiseras:
•    Namn
•    All adressinformation
•    Org.nr
•    E-post faktura
•    Telefon
•    Hemsida

OBS! 
Kommentarer på tidsregistreringar anonymiseras ej.
Faktura PDF:er tas bort (ej fakturor i externa redovisningssystem).