Byrå - Meddelanden i SRU-status

Meddelanden i SRU-status

I det här avsnittet ska vi gå igenom meddelanden som kan komma upp i SRU-status i SRU-listan.
Gå in på Meny och välj här Inlämning av SRU-uppgifter.



Under kolumnen SRU Status ser du vilken status klientens SRU-fil har och det kan vara lite olika meddelanden som kommer upp där. Därför ska vi gå igenom dem och vad som ska åtgärdas för att kunna skicka iväg SRU-filen.

Filen är utcheckad
Klicka på SRU statusen, så får du fram vem det är som har checkat ut den. Det är nämligen den personen som måste checka in filen igen.

    
 

Ingen deklarationsfil funnen
Du har skapat upp momentet men det finns ingen fil som ligger på årsakter under Handlingar.

    
 

För många filer
Detta betyder det att du har mer än en Inkomstdeklaration i mappen skatt under årsakter. Du kan ha en fil för preliminärdeklaration där också men inte mer än en Inkomstdeklaration per årsakt. Flytta den fil, som du inte ska skicka, till en annan mapp.

    
 

Filen är inte lagrad i en deklarationsversion

Det här betyder att du har sparat en deklaration där räkenskapsåret ännu inte är slut eller i en version som inte har SRU-uppgifter för räkenskapsåret.

Om vi till exempel har en privatperson (räkenskapsår 0101-1231) och sparar en deklaration i november för klienten så kan programmet inte skapa upp en SRU-fil. Men sparar du om deklarationen den första januari året efter och har rätt version av skatteprogrammet så kommer SRU-filen att skapas och meddelandet att försvinna.

Felaktigt Person-/organisationsnummer på BAS
Om du får upp att det är Felaktigt Person-/organisationsnummer på BAS så har du antagligen ett felaktigt person- eller organisationsnummer på klienten under fliken Grunddata i Byrå.

    
 

Näringsblanketter saknas
Det här beror på att i deklarationen så ligger det bara en Huvudblankett och huvudblanketter har inga SRU-koder (gäller juridiska personer) och går alltså inte att skicka via filöverföring. Kanske ska det bara vara en huvudblankett i deklarationen och då är det bara att låta den vara eller bocka ut SRU inlämning under fliken Verksamhet på klienten. Klienten kommer då inte att komma upp i SRU-listan kommande år heller.

Gäller det privatpersoner så ska detta meddelande inte komma upp då även INK1 har SRU-koder. 

    

Ok

Står det Ok som meddelande så betyder det att filen är Ok och att man ännu inte har gjort någon inlämning på den.



Inlämnad

Det här meddelandet betyder att du har skapat en Inlämning som den här filen har varit med i. Om filen sen verkligen är inlämnad till Skatteverket kan programmet dock aldrig veta utan Inlämnad skapas upp i statusen för klienten när du har gått igenom inlämningsguiden som finns i Byrå.

Öppen i annat program

Det här betyder att deklarationsfilen är öppen i skatteprogrammet och kan då inte skickas iväg. Du måste stänga ner filen innan du kan skicka iväg SRU-uppgifterna

Det kan också komma upp meddelanden om att person- och organisationsnummer saknas eller är felaktiga på olika blanketter eller att Fastighetsbeteckningen eller Bostadsrättsföreningens namn saknas på till exempel K5 eller K6. I dessa fall får ni öppna deklarationen och kolla på just den blanketten som nämns i meddelandet och kolla efter om något saknas eller är felaktigt. 

Räkenskapsåret är ej avslutat

Det här meddelandet dyker upp i SRU-statusen om du senast sparat deklarationsfilen innan räkenskapsåret för den här klienten är avslutat.

Ett exempel, här har jag sparat en deklaration 191216 men klientens räkenskapsår är 191231. För att komma runt detta så måste deklarationen sparas om efter 200101 i detta fall, alltså efter att klientens räkenskapsår är avslutat.

Du kan klicka direkt på SRU-statusen för att öppna upp deklarationen.

-->Skicka SRU från Byrå